CCIC Intermodal Depo Dunikowo: W regionie powstaje najnowocześnejszy suchy port przeładunkowy – ciężarówki będą miały swoją „płytę lotniskową”. Grupa CSL ropoczyna pracę przy projektach budowlanych, a terminal będzie gotowy w drugiej połowie 2022 roku. Inwestycja nie tylko przyczyni się do rozwoju branży logistycznej, dzięki niej powstaną także nowe miejsca pracy.

Zachodniopomorskie staje się coraz bardziej popularne jeśli chodzi o lokalizację firm odpowiedzialnych za e-commerce. Swoje magazyny w regionie lokują duże firmy takie jak Zalando czy Amazon. Takich firm jest kilkadzisiąt i stale powstają nowe. W branży e-commerce ważna jest logistyka. Stanowi 30 procent ogólnych kosztów towarów.

CCIC Intermodal Depo Dunikowo to terminal, w którym będą odbywały się przeładunki kontenerów oraz naczep intermodalnych. To pierwsza taka inwestycja w regionie. Budowa terminalu pozwali na wdrożenie nowych możliwości logistycznych.

Przede wszystkim, dzięki niej towary będą dostarczane na czas, w odpowiedniej cenie oraz jakości – zarówno do naszego regionu jak i w procesie odwrotnym – w inne regiony Polski i świata.

Terminal będzie najczęściej obsługiwał transporty z Chin i otworzy połączenie na zachodnią Europę oraz Skandynawię. Obecnie towar ten trafia do Szczecina przez najwieksze porty w Europie takie jak Hamburg czy Gdańsk, niewiele z nich trafia bezpośrednio do Szczecina. Transport odbywa się również jedwabnym szlakiem. Pociągiem, który jedzie bezpośrednio do Łodzi czy Poznania. Dzięki terminalowi w Dunikowie – towar będzie transportowany z największych portów w Europie oraz Jedwabnego Szlaku bezpośrednio do Szczecina.

Jak mówi Przemysław Hołowacz prezes CCIC:

– Obecnie brakuje kierowców na rynku. Będzie ich coraz mniej, nie przybywa również naczep – dlatego tego typu wsparcie jest potrzebne dla regionu. Dla porównania w Poznaniu są cztery takie terminale, a u nas nie ma ani jednego.

Co się zmieni?

„Ostatnia mila” z Łodzi czy z Poznania, odbywała się za pośrednictwem samochodów.

– My chcemy takie połączenia budować kolejowo – mówi prezes CCIC Przemysław Hołowacz – atutami kolei jest to, że towar w kontenerach może być cięższy. Naciski na osie w kolei to 22,5 t, a w przypadku samochodów 11,5 t. Dla naszego regionu oznacza to również spore zmiany – podłączenie do sieci kolejowych – od Skandynawii aż do Słowenii. Za tymi zmianami idzie jedna ważna i kluczowa sprawa, w naszym regionie będzie pojawiać się więcej towaru . Będzie to niewątpliwy rozwój gospodarczy.

CCIC to najnowocześniejszy terminal w Polsce i wyzwanie architektoniczne

Grupa CSL stawia na jakość obsługi. Aby spełnić ten najważniejszy wymóg, wybudowane zostanie idealnie równe podłoże w suchym porcie, niczym płyta lotniska. Planowana jest również rekonstrukcja torów, które obecnie już znajdują się w tym miejscu. W latach 70-tych, przewidywano tam budowę terminala.

– Chcemy aby ta inwestycja była na miarę 21 wieku – mówi Przemysław Hołowacz prezes CCIC – Nie stosujemy półśrodków. Chcemy wykorzystać nowoczesną technologię, przeładunki będą odbywać się za pomocą suwnic. Atutem terminalu jest niewątpliwie to, że jest długi. To pozwoli utworzyć tor o długości 900 metrów, co oznacza przeładunek bez konieczności dzielenia składu na części.

Terminal w liczbach

Wartość terminala to 80,5 miliona zł netto. Na miejscu będzie znajdować się 9 miejsc parkingowych, 2 suwnice typu eRTG, 2 ciągniki portowe, 2 naczepy portowe do transportu kontenerów. Terminal obsłuży również naczepy intermodalne, które są bardzo popularne w Skandynawii. Na terminalu będzie można składować 1400 pełnych TEU jednorazowo. Maksymalna liczba kontenerów do przeładunku to 130 tys. TEU.

CCIC to także nowe miejsca pracy.

Zatrudnienie w suchym porcie może znaleźć nawet ok. 20-30 osób. Inwestycja pozwoli na duży rozwój. Nowe szklaki logistyczne, które utworzą się dzięki tej inwestycji, przyczynią się do powstania nowych miejsc pracy w firmach handlujących czy logistycznych.

Spółka CSL otrzymała grant ponad 35 milionów zł na wykonanie inwestycji. Do 17 stycznia podpisane zostaną umowy z CUPT, rozpoczną się dalsze projekty budowlane. Gotowy jest plan zagospodarowania oraz plany środowiskowe. W drugiej połowie 2022 roku CCIC Intermodal Depo Dunikowo ma rozpocząć działalność.